Hatékony, mint a T-rex, rugalmas, mint a csirke - ezt a HR-nek is tudnia kell

2014. február 14., péntek 16:00

A HR a vállalat szíve címmel rendezett gondolatébresztő konferencia a HR és az IT közös területeit, egymás meg (nem) értésének problematikáját járta körbe, valamint arra hívta fel a figyelmet, hogy valamilyen szinten e két terület között kell lenni átjárásnak - azaz tudni kell úgy beszélni, hogy a teljesen más szakterületen tevékenykedő szakemberek megértsék egymást.
Hogy miért kell a HR-nek értenie az IT-hez és fordítva? Rónai Balázs, az Abesse Informatikai Tanácsadó vezérigazgatója a cég tevékenységéből adódóan nem HR-es szemüvegen át nézi ezt a kérdést. "Szerintem az IT humán tudomány, annak ellenére, hogy a leendő informatikusoknak leginkább mérnöki tárgyaik vannak az egyetemen. Az informatika területén nem technikai tényezők miatt fordulnak elő bukások, hanem éppen a HR, az emberekkel való bánásmódon bukik meg sok cég. A kérdés az, hogy igaz-e ennek a fordítottja: a HR egyben informatika is?" - fejtette ki Rónai Balázs, aki szerint a válasz igen: a HR-esnek meg kell értenie, miről beszél az informatikus, bizonyos rendszereket tudnia kell használni.

A multi olyan, akár egy T-rex

A szakember szerint a HR-nek akkor van hozzáadott értéke a céghez, ha bizonyos stratégiai témákra 'ráül', beleássa magát és szakértő lesz bennük. Egy szemléletes példával élve: Rónai Balázs szerint az egykor rettegett T-rex és a csirke bizony igen közeli rokonok, annak ellenére, hogy ma már semmi közös nem látható rajtuk. Ha a T-rex stratégiáját nézzük, akkor ő bizony az ősvilág uralkodója volt, egy olyan optimalizált szervezet, akár ma egy multicég. A csirke viszont ma is létezik, holott korántsem optimalizált, nem tökéletes, mégis túlélt ezt-azt a világtörténelem során. Ezt annak köszönheti, hogy felettébb rugalmas, alkalmazkodni képes lény. A T-rex hatékony, a csirke rugalmas - ezt a két dolgot kell tudnia egy cégnek is, ahhoz hogy sikeres legyen - mondta Rónai Balázs.

A HR segíthet abban, hogy a cég hatékony és rugalmas legyen - de hogyan? A HR akkor hatékony, ha a kis dolgok gördülékenyen mennek: ilyen a dolgozók beléptetése, szabadságolása, képzése - ha az apró, rutinszámba menő dolgok nem működnek, akkor a dolgozót nem fogja érdekelni a cégstratégia, hanem a cég elégtelen működésével fog foglalkozni. A HR pontosan abban segít, hogy ezek a dolgok menjenek, ne hátráltassák a dolgozót munkavégzésében. Eközben a HR saját hatékonysága is fontos: optimalizálva vannak-e a folyamatok: például a juttatásadminisztráció, a cafeteria-rendszerek, a munkatárs beléptetése, kiléptetése, a költségelszámolások, a munkabérek menedzselése - ezek alapvető szükségletek a HR hatékony működéséhez.

A másik tényező a csirke rugalmassága: milyen gyorsan képes reagálni a szervezet? Képes-e a válság alatt stratégiát váltani, új irányba indulni? Ezekre a kérdésekre a HR-nek is kell tudni válaszolni.

A HR-nek időt kellene felszabadítani a kreatív feladatokra

Dobay Róbert, a Menedzsmentor ügyvezető igazgatója szerint a HR az egy szolgáltató, mely ahhoz biztosít keretrendszert, hogy könnyebb legyen az életük a cégben dolgozóknak. A HR minden egyes területe elhelyezhető egy görbén, mely azt mutatja, hogy az adott szolgáltatás mennyire szolgálja a funkcionalitást, mennyire az elégedettséget, eredményességet. Például a teljesítménymenedzsment fejlesztő hatású: ha ebbe invesztálunk, akkor nagy eredményeket lehet elérni. A bérszámfejtés jellemzően nem ilyen: ezt el kell végezni, meg kell csinálni, de nem fog tőle a fejlődni a cég. Jellemzően ezek a feladatok adminisztrációval járnak, időigényesek és nem igényelnek kreatív gondolkodást.

Ha két nagy serpenyőbe elosztva helyezzük a HR kreatív és adminisztratív feladatait, akkor a mérleg nyelve legtöbbször az adminisztráció felé billen - rengeteg papírmunkája van a HR-nek. Holott Dobay Róbert szerint ezen változtatni kellene: időt kellene felszabadítani a kreatív feladatokra. De mi is a kreativitás? Azon kívül, hogy az állásinterjúk legelcsépeltebb jelzője, ezen kívül hogyan értelmezhető a kreativitás? A szakember szerint nem lehet 9-től 5-ig kreatívnak lenni, de ez nem is baj: a kreativitást konkrét tevékenységek szintjén érdemes elemezni.


Amikor egy cégnél új teljesítményértékelési módszertant vezetnek be, általában első kérdésként a 'de ki fogja ezt adminisztrálni' kérdés merül fel. Dobay Róbert szerint ilyenkor kap szerepet az IT: nem ki, hanem mi fogja ezt adminisztrálni? A HR-eseknek rengeteg munkát spórolnak a munkájuk megsegítésére létrehozott programok. Hiába, hogy sokszor a HR és az IT nem érti egymást, nem értik egymás kérdéseit sem, muszáj, hogy picit értsen ehhez a területhez is a HR-es. Bár a HR-es soha nem adatokban fog gondolkozni, hanem emberekben, az IT munkája nagyban segítheti őt abban, hogy több ideje és energiája legyen a számára fontos humán tényezővel foglalkozni.

Szerző: Szegedi Juli

Betöltés

ESEMÉNYbevitel

Ön is megjelentetheti cége HR-szakmai rendezvényeit.

Jelentkezzen be Kattintson ide!

Még nem regisztrált? Kattintson ide!